Rok 2020 spowodował chaos w gospodarce, wskutek pandemii. Działalność wielu firm w niektórych branżach została zamrożona, co doprowadziło do ich upadku. Niektóre biznesy zaczęły podnosić się po kosztownym przestoju, ale jesienią zaczęła się kolejna fala. Które branże najlepiej sobie radzą w dobie pandemii?
Branża medyczna i okołomedyczna
Branża medyczna należy do czołówki, ponieważ ludzie przerażeni wizją zarażenia koronawirusem, zaczęli masowo wykupować środki ochrony, np. rękawiczki, maseczki, środki dezynfekujące itd. Pandemia otwarła nowe możliwości dla firm farmaceutycznych, które wprowadziły na rynek testy oraz aplikacje. Dlatego jest okresem, w którym wartość wielu spółek w branży medycznej znacznie wzrasta. Warto mieć na uwadze, że branża medyczna jest jedną z najstabilniejszych z uwagi na wprowadzane rozwiązania w celu ochrony zdrowia – również poza okresem pandemii. Medycyna rozwija się w szybkim tempie, przez co poza środkami leczniczymi, na rynku pojawiają się innowacyjne urządzenia stosowane w leczeniu różnych chorób.
Branże e-commerce
Pandemia spowodowała znaczny wzrost zakupów przez internet. W okresie, w którym wyjście z domu i kontakt z innymi osobami wiązał się z wysokim ryzykiem zarażenia, wiele osób zaczęło dokonywać zakupów przez internet. Podczas gdy ogromna liczba lokali gastronomicznych została zamknięta, niektóre spółki i firmy z tej branży wprowadziły opcję składania zamówień przez internet z dostawą do domu. Wzrost sprzedaży odnotowało większość spółek w e-commmerce, ponieważ klienci chętniej dokonywali zakupów przez internet. Sprzedaż internetowa zwiększyła się również w sektorze e-grocery. Branża e-commerce rozwijała się w dynamicznym tempie już przed pandemią z uwagi na wygodę dokonywania zamówień 24h/dobę.
Rozwój sektora e-grocery
Topowymi firmami, które doskonale poradziły sobie w okresie pandemii należą: Frisco, Polski Koszyk i Szopi. Dostosowały się do wymogów stawianych przez sanepid oraz klientów. Osoby przebywające na kwarantannie oraz te, które nie chciały robić tradycyjnych zakupów, mogły zamawiać produkty spożywcze, chemię domową lub kosmetyki z dostawą do domu. Do głównych rozwiązań, które pozwoliły prosperować firmą w okresie pandemii należą:
- płatność online
- dostawy bez kontaktu fizycznego pracownika z klientem
- kontrola stanu zdrowia pracowników
- większa liczba terminów dostaw zamówień
Jak widać pandemia spowodowała zamrożenie działalności tylko niektórych firm i spółek. Natomiast inne potrafiły dostosować się do sytuacji, przez co przetrwały trudny okres lub zwiększyły zyski. Jednak przed dokonaniem jakiejkolwiek inwestycji, warto przeprowadzić szczegółową analizę całego sektora, a nie tylko danej spółki.
Branża kurierska
Branża EKP (kurier, ekspres, paczka) podczas pandemii zarabia najwięcej, z uwagi na zwiększoną liczbą zamówień przez internet oraz telefonicznych. Okres pandemii spowodował, że firmy i spółki wprowadziły innowacyjne rozwiązania, aby dostosować się do wymagań klientów. Jednym z nich było wprowadzenie aplikacji umożliwiających otwieranie skrytek w paczkomatach bez konieczności wpisywania kodu palcem. Inną metodą było wysyłanie PIN do klientów, potrzebny do odbioru paczki bez konieczności kontaktu bezpośredniego z kurierem.
Branża gamingowa
Podczas pandemii znacznie wzrosła wartość niektórych spółek w branży gamingowej. Ograniczenia związane z zamknięciem obiektów publicznych oraz przymusowa kwarantanna sprawiły, że wiele osób zaczęło szukać rozrywki w grach. Jednym z liderów jest CD Projekt Red. Zyski odnotowały również platformy udostępniające oglądanie filmów i seriali, np. Ipla i Player. Inwestując w branże gamingową, warto mieć na uwadze fakt, że wartość tych spółek po odmrożeniu gospodarki może stać się niższa.
Pandemia to okres, w którym niektóre firmy upadają, a wartość innych znacznie wzrasta. Dlatego na bieżąco badamy rynek, aby móc ocenić ryzyko i potencjał spółek w danym sektorze oraz pomagać naszym klientom korzystnie lokować kapitał.