Wiele osób marzy o założeniu własnej firmy, aby być panem swojego losu oraz mieć czas dla rodziny. Jednak często okazuje się, że z czasem stają się niewolnikami własnego biznesu. Taka długotrwała sytuacja powoduje zatracenie więzi rodzinnych. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym można zachować balans między prowadzeniem firmy a czasem dla rodziny. Oczywiście w życiu każdego przedsiębiorcy zdarzają się okresy, w których muszą przeznaczać więcej energii i czasu na ,,dopinanie zadań”. Natomiast prawdziwy biznes powinien zapewniać stabilizację rodzinie oraz pozwalać realizować marzenia. Co można zrobić w tym kierunku?
Szczera rozmowa z bliskimi
Jeżeli w firmie nadchodzi okres wzmożonej pracy, to warto porozmawiać o tym z bliskimi (partnerem i dziećmi), aby nie żywili urazy z powodu braku czasu. Dlatego należy ustalić niektóre kwestie związane z brakiem czasu, bo dzięki temu można uniknąć niepotrzebnych sporów i napięcia. Wielu przedsiębiorców unika szczerej rozmowy i gra na zwłokę z dnia na dzień. To powoduje, że relacje rodzinne zaczynają się psuć. Dlatego wszelkie niedomówienia i pretensje należy jak najprędzej wyjaśnić. Natomiast po zakończeniu burzliwego okresu w firmie należy wynagrodzić cierpliwość bliskim, aby pielęgnować rodzinną więź.
Wyznaczenie celów firmy
Każda firma potrzebuje jasnych celów i strategii ich realizacji, aby mogła się rozwijać. Dlatego przedsiębiorca, który chce prowadzić biznes i chce mieć czas na rodziny, powinien opracować listę celów firmy. Kolejnym elementem jest dobry plan realizacji każdego z nich. Cele natomiast można podzielić na: długoterminowe i krótkoterminowe. Każdy z nich powinien uwzględniać szczegóły potrzebne do realizacji oraz ewentualne ,,poślizgi” czasowe. Dzięki temu możliwe jest uniknięcie presji i zachowanie kontroli nawet w trudnych sytuacjach.
Ustalenie priorytetów firmy
W życiu większości przedsiębiorców priorytetem jest rodzina. Jednak prowadząc biznes, ważne jest ustalenie priorytetowych zadań w firmie. Na każdym etapie rozwoju są rzeczy ważne i ważniejsze. Zdarzają się też momenty trudne, które wymagają poświęcenia większej uwagi oraz chwile wytchnienia, w których można spokojnie podejmować biznesowe decyzje. Niemniej jednak warto ustalić hierarchię ważności poszczególnych zadań, które firma musi zrealizować, aby przynosić zyski.
Dobór kompetentnych pracowników
Dobra kadra pracownicza to podstawa każdego przedsiębiorstwa. Dlatego warto zatrudniać pracowników, którzy posiadają odpowiednie kompetencje do wykonywania określonych zadań. Jednak poza szeregowymi pracownikami potrzebny jest manager, który będzie koordynował ich pracę, podczas gdy właściciel firmy może spędzać czas z rodziną. Ważne są także szkolenia pracowników, dzięki którym mogą zdobyć nowe umiejętności.
Ulepszanie zadań
Warto zapisywać każdy proces, który angażuje czas, bo dzięki temu można go stale ulepszać. Kluczową rolę pełni wyciąganie wniosków z popełnianych błędów, bo dzięki temu można uniknąć ich w przyszłości. Warto też opracować odpowiednie procedury na wypadek, gdy pojawią się niespójności lub trudności w realizacji zadań firmy. Postępowanie wg. procedur w takich sytuacjach pozwala oszczędzić czas na zastanawianiu się, co należy zrobić. Z każdego problemu, który się pojawi należy wyciągnąć wnioski na przyszłość, bo to pozwoli ulepszyć niektóre zadania realizowane przez pracowników, jak i przedsiębiorcę.
Automatyzacja niektórych procesów
Automatyzacja biznesu najczęściej kojarzy się ze stosowaniem robotów, które zastępują ludzi. Jednak w praktyce polega na wdrażaniu rozwiązań, które usprawniają pracę. Jednym z nich są oprogramowania, które pozwalają przedsiębiorcom na sprawniejsze zarządzenie firmą. Poza tym kluczową rolę pełni delegowanie zadań osobom, które posiadają określone kompetencje. Dlatego warto zapewnić pracownikom szkolenia, które przyniosą korzyści dla firmy. Wielu przedsiębiorców deleguje zadania zewnętrznym firmom, np. prowadzenie strony www, kampanie reklamowe, itd. Płacą za to pieniądze, ale w zamian zyskują czas dla rodziny.
Prowadząc własną firmę warto zastanowić się, jakie rozwiązania można wdrożyć, aby zautomatyzować możliwie jak najwięcej zadań i zyskać więcej czasu dla rodziny. Biznes powinien zapewniać bezpieczeństwo finansowe oraz pozwalać realizować marzenie swoje i bliskich.