Invest Secure - Family Office > Blog > Polska firma XXI wieku – co musi zrobić, aby przetrwać?
osoby pochylone nad wykresami i laptopami

Jeszcze kilka lat temu, często wykorzystywanymi kanałami dotarcia do klientów były: reklama radio lub prasie. Natomiast przedsiębiorcy skupiali się wyłącznie na polskim rynku. Jednak otwarcie granic oraz nowe technologie spowodowały ułatwienie w nawiązywaniu kontaktów biznesowych na rynkach poza Polską. Jakim wymogom powinna sprostać firma, która chce iść z duchem czasu?

Firma XXI wieku to firma online

Wraz z postępem technologicznym powstały nowe możliwości, które pozwalają promować firmę na skalę krajową, europejską, a nawet światową. Doświadczeni przedsiębiorcy już zdają sobie sprawę z tego, że kluczową rolę w sukcesie firmy odgrywa internet, ponieważ klienci spędzają w sieci coraz więcej czasu. W przeciwieństwie do reklamy w radio lub prasie, sieć daje o wiele więcej możliwości promocji przedsiębiorstwa przy niższej inwestycji finansowej. Dlatego w dobie rosnącej konkurencji obecność firmy w internecie jest obowiązkowa. Specjaliści od reklamy i promocji prześcigają się w tworzeniu rozwiązań, które pozwalają łatwiej i szybciej docierać do klientów. Każdy doświadczony przedsiębiorca wie, że brak obecności firmy w internecie, negatywnie wpływa na jej wiarygodność. Jak rozszerzyć działalność firmy w sieci?

Firmowa strona internetowa

Prawidłowo zoptymalizowana strona internetowa pełni funkcję biura online, które obsługuje klientów 24 h/dobę. Dlatego najwięksi gracze na rynku od dawna posiadają witryny internetowe. Klienci wyszukując informacji o danej firmie lub usługach, wpisują odpowiednie frazy w Google, a następnie przeglądają ofertę na stronach internetowych, które pojawią się w wynikach Google. Takie są fakty, a z faktami się nie dyskutuje. Dlatego użytkownicy dość sceptycznie podchodzą do korzystania z usług lub produktów firm, które nie posiadają strony www. Ponadto dobrze wypozycjonowana witryna pełni funkcję reklamy, ponieważ generuje ruch organiczny. To sprawia, że ofertę przeglądają osoby wstępnie zainteresowane zakupem. Popularną długofalową metodą pozyskiwania klientów jest ekspercki blog. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na jego prowadzenie.

Social Media

Firmowa strona na Facebooku to kolejny kanał, który może generować sprzedaż. Dlatego profesjonalne firmy już od dawna posiadają fanpage. Facebook, podobnie jak Google i Instagram oferuje opcję płatnej reklamy, dzięki której można prędzej dotrzeć z ofertą do grupy docelowej. Doskonałym kanałem, który pozwala budować profesjonalny wizerunek marki firmy jest też You Tube. Platforma ta w pewnym stopniu wpływa na użytkowników podobnie do telewizji. Dlatego coraz więcej firm umieszcza wideo porady, recenzje, prognozy rynku, itd. Raz nagrane wideo może generować sprzedaż nawet przez kilka lat. Obecnie Facebook, You Tube oraz Instagram to 3 najpopularniejsze platformy społecznościowe, na których znajduje się ogromna liczba klientów. Każda z nich umożliwia umieszczanie wideo oraz prowadzenie transmisji live. Wykorzystując te kanały można docierać do klientów w Polsce, jak i za granicą.

Zagraniczny rynek szansą na większe zyski

Coraz więcej dobrze prosperujących polskich firm decyduje się na ekspansję zagraniczną, aby zwiększyć przychody oraz zyskać większą stabilizację finansową. Dlatego międzynarodowe skalowanie biznesu jest naturalnym procesem rozwoju przedsiębiorstwa. Właściciele przedsiębiorstw często podejmują decyzję o wejściu na rynek zagraniczny, aby zapobiec stagnacji lub posiadają ograniczone pole do rozwoju oferty na rynku wewnętrznym. Współpraca z kontrahentami lub klientami na rynku zagranicznym pozwala czerpać nową wiedzę oraz budować sieci kontaktów handlowych. Ponadto rozszerzanie działalności firmy o rynki zagraniczne, zwiększa jej stabilność w branży oraz pozwala budować przewagę nad konkurencją. Jednak przed podbijaniem zagranicznych rynków, trzeba uwzględnić kilka kluczowych czynników, które wpływają na sukces firmy.

Rzetelne badanie rynku

Skuteczna działalność firmy wymaga opracowania odpowiedniej strategii. Dlatego pierwszym krokiem jest określenie nowych rynków oraz przeprowadzenie analizy w celu oceny potencjału. Trzeba wziąć pod uwagę m.in.: historię, kulturę, mentalność mieszkańców, etykietę biznesową oraz charakterystykę danej branży. Często zwyczaje zakupowe w innych krajach mogą się różnić od panujących w Polsce. Dokładne zbadanie rynku pozwala dopasować ofertę do potrzeb rynków.

Niezbędne formalności do rozszerzenia działalności

Najczęściej w celu eksportu towarów lub usług należy dopełnić formalności prawne obowiązujące w danym kraju. W takim przypadku niezbędna okazuje się pomoc podmiotów lub doradców, którzy pomagają wejść polskim firmom na zagraniczne rynki. Rozszerzając działalność o dany kraj, firma musi liczyć się ze zwiększonymi kosztami, zanim zacznie w pełni prosperować. Jednak odpowiednio zaplanowana strategia pozwala zbudować sieć klientów i z czasem zaczyna przynosić zyski. Dlatego warto skorzystać w takim profesjonalnego doradztwa strategicznego.

Zaletą działalności firmy na rynkach w zagranicznych jest fakt, że firma w dużym stopniu buduje kilka filarów przychodów, dzięki czemu wzmacnia swoją pozycję. Natomiast opieranie działalności wyłącznie na jednym filarze w dobie wysokiej konkurencji jest ryzykowne. Ponieważ wraz z utratą jednego kontrahenta lub klienta, przedsiębiorstwo zostaje na lodzie i popada w kłopoty finansowe.

Napisz komentarz