Wrocław handlem stoi
Na każdego mieszkańca Wrocławia przypada niecałe 1 mkw galerii handlowej. Czyli “na stojąco” można pomieścić wszystkich mieszkańców Wrocławia w istniejących i działających galeriach handlowych na terenie miasta. Oczywiście są to dane przybliżone. Według danych Colliers International opublikowanych w najnowszym raporcie na 1000 każdych mieszkańców przypada niecałe 900 mkw powierzchni handlowej. To najwyższy wynik w Polsce.
To co z pewnością odnotowali nie tylko mieszkańcy Wrocławia, to z pewnością fakt, że licznie obecne w krajobrazie naszych miast dźwigi budowlane budują bardzo dużo. Nie jest to natomiast powierzchnia handlowa – na chwilę obecną we Wrocławiu nie ma już nawet planowanej dużej galerii. W Warszawie natomiast otwarcie z dużą pompą Galerii Młociny (78 000 mkw powierzchni handlowej) również niejako zamknęła stołeczny sezon “galeriowy” na rok 2019.
Czy będzie jeszcze miejsce na nową powierzchnię handlową? W dużych miastach będą realizowane projekty mniejszych obiektów, do robienia tzw. codziennych zakupów. Od kilku lat kapitał inwestycyjny jest lokowany w projektach handlowych w mniejszych miejscowościach. Rynek nie znosi pustki, dlatego w dużych miastach obecnie mamy do czyniania z dostosowaniem powierzchni handlowej, jej przebudową, rozbudową i unowocześnieniem. Nowe obiekty natomiast powstają głównie w mniejszych ośrodkach, często poniżej 100 000 mieszkańców. Coraz częściej parki handlowe składają się z kilku, kilkunastu sklepów, które łącznie zajmują powierzchnię między 1000 mkw a 4000 mkw.
Należy pamiętać, że rynek handlowy przeżywa swoistego rodzaju przemianę. Od stycznia 2020 roku mamy jedynie 7 niedziel handlowych. To fakt mający ogromny wpływ na biznes handlowy w dużych galeriach, gdzie najemcy często realizują marżę w wysokości jednodniowego lub kilkudniowego przychodu w ciągu miesiąca. Do tego rosnące koszty zatrudnienia pracowników powodują kolejne zmniejszenie zysku na koniec każdego miesiąca. Jeśli dodamy do tego fakt, że coraz częściej zakupy dokonywane są za pośrednictwem internetu – realizacja kolejnych inwestycji handlowych musi być poprzedzona solidna analizą biznesową
tekst opracował: Krzysztof Kisiel