Koronawirus w wielu firmach stworzył konieczność pracy zdalnej oraz był testem dla stosowanej technologii. Presja czasu wywołała masowe przechodzenie na zdalne wykonywanie zadań oraz sprawiła, że firmy musiały w szybkim tempie dostosować się do takiego modelu w celu utrzymania się na rynku. Jednak okres ten był nie tylko próbą, lecz także zdobywaniem nowych doświadczeń i dostosowania nowych rozwiązań do sytuacji na rynku. Dlatego okres ten w wielu dużych firmach i organizacjach może poskutkować otwarciem się na taką formę świadczenia pracy. W związku z tym coraz więcej firm wyraża chęć tworzenia w przyszłości rozproszonych zespołów, zarządzanych zdalnie.
Praca zdalna z korzyścią dla firm
Praca zdalna niesie za sobą wiele zalet dla firm. Jedną z nich jest zmniejszenie kosztów związanych z użytkowaniem lokali przez ograniczenie powierzchni użytkowej. Przedsiębiorcy wynajmujący nieruchomość, mogą zrezygnować z jej części lub wynająć lokale o mniejszej powierzchni. Z kolei Ci, którzy posiadają lokale własnościowe, mogą je przeznaczyć do najmu i generować dodatkowe zyski. Poza tym praca zdalna pozwala zredukować koszty związane m.in. ze zużyciem mediów, itd.
Praca zdalna z korzyścią dla pracowników
Praca zdalna jest pozytywnie oceniana również przez pracowników. Przede wszystkim wiąże się to z ograniczeniem kosztów oraz czasu na dojazdy. Ponadto, w niektórych przypadkach godziny pracy mogą być elastyczne, ponieważ firma rozlicza z efektów – oczywiście z zachowaniem terminów realizacji. Ponadto wiele osób twierdzi, że wykonywanie pracy zdalnie, pozwala im zachować równowagę między życiem osobistym a pracą.
Dlaczego firmy zmieniły podejście do pracy zdalnej?
Przed koronawirusem wiele firm miało negatywne podejście do zdalnego zatrudnienia. Obawy były związane z jakością pracy wykonywanej w domu oraz produktywnością. Jednak w dużym stopniu takie podejście wynikało również z braku doświadczenia kadry kierowniczej w zarządzaniu rozproszonym zespołem. Natomiast pandemia wymusiła na firmach przejście na pracę zdalną i często był to jedyny sposób na utrzymanie się na rynku. Do wyznań, przed którymi stanęli przedsiębiorcy należały m.in.: zarządzanie i utrzymanie efektywności pracowników, komunikacja, mała ilość firmowego sprzętu komputerowego oraz systemy bezpieczeństwa. Jedna pandemia wymusiła szybkie rozwiązanie tych problemów, przez co wciąż wiele firm zostaje przy tego typu wykonywaniu pracy – jeśli jest to możliwe ze względu na jej charakter.
Okres koronawirusa spowodował, że duże firmy i organizacje otwarły się na zatrudnienie zdalne. Niewykluczone, że taki model pracy stanie się w niedalekiej przyszłości normą, ze względu na korzyść dla pracowników, jak i pracodawców. Jednak praca zdalna nie jest możliwa do zastosowania w firmach, które wymagają bezpośredniego kontaktu z klientem.