Własna firma to marzenie osób, które chcą ,,pracować na swoim”. Jednak w praktyce okazuje się, że wiele nowo powstałych biznesów szybko upada, ponieważ nie potrafi sprostać wymogom rynku. Dlaczego jedne przedsiębiorstwa odnoszą sukcesy, pomimo niesprzyjającej koniunktury, podczas gdy inne szybko znikają z rynku? Istnieje kilka cech, które wpływają na zdolność prowadzenia firmy.
Cechy dobrego przedsiębiorcy
Jednoznacznie trudno jest określić cechy przedsiębiorcy, które wpływają na efekty w biznesie. Inne predyspozycje są potrzebne do prowadzenia gabinetu fizjoterapii, a inne do zarządzania hurtownią elektryczną. Istnieje jednak zespół cech, które pozwalają odnosić sukcesy bez względu na koniunkturę. Przede wszystkim przedsiębiorca powinien być pewny siebie i opanowany, bo dzięki temu może podejmować decyzje w oparciu o twarde dane, a nie o emocje, które bywają zgubne. Kolejną pożądaną cechą jest determinacja, która pozwala realizować wyznaczone cele firmy, pomimo niesprzyjających warunków. Ważna jest też odwaga i zdolność podejmowania ryzyka, gdy pojawi się okazja zysku. Oczywiście każda decyzja biznesowa powinna być przemyślana, ale ryzyko jest nieodłącznym elementem prowadzenia firmy. Poza tymi cechami ważna jest również zdolność kreatywnego myślenia.
Kreatywność przedsiębiorcy w dobie wysokiej konkurencji
W obecnych czasach w wielu branżach istnieje wysoka konkurencja. Dlatego zdolność kreatywnego myślenia, która pozwala zastosować innowacyjne rozwiązania, może mieć kluczowe znaczenia dla prosperowania firmy na rynku. Co właściwie oznacza kreatywność? To najprościej ujmując połączenie ze sobą dwóch osobnych pomysłów, które tworzą nowe rozwiązanie (ideę). Kreatywni przedsiębiorcy często prowadzą analizy działalności firmy, która obejmuje jej wszystkie płaszczyzny. Przewidują problemy, które mogą się pojawić oraz wymyślają rozwiązania. Kreatywne myślenie pozwala na wdrażanie pomysłów, które sprawiają, że firma wyróżnia się na rynku i generuje coraz większe zyski. Natomiast w czasie kryzysu innowacyjne rozwiązania pozwalają utrzymać firmę na poziomie rentowności, dzięki czemu może przetrwać trudne czasy.
Kim są kreatywni przedsiębiorcy?
To przede wszystkim osoby, które potrafią myśleć poza schematami. To pozwala im spojrzeć na daną sytuację z innej perspektywy. Dzięki temu wpadają na innowacyjne pomysły, które często prowadzą do sukcesu. Kreatywni przedsiębiorcy są w pewnym stopniu wizjonerami, którzy potrafią sobie wyobrazić, jak ich pomysł sprawdzi się w praktyce. Nie należy jednak mylić ich z marzycielami, którzy najczęściej pozostawiają swoje pomysły w sferze marzeń. Kreatywność w połączeniu z przedsiębiorczością tworzy osobowość twardo stąpającą po ziemi. Taka osoba potrafi wyobrazić sobie dane rozwiązanie, ocenić szansę na powodzenie pomysłu, jednocześnie opierając się na danych. Zdolność kreatywnego myślenia wpływa również na wprowadzanie innowacyjnych technologii, dzięki którym firma wyprzedza swoich konkurentów i pozyskuje większą liczbę klientów.
Co zabija kreatywność w polskich przedsiębiorcach?
Wielu przedsiębiorców posiada zdolność kreatywnego myślenia, jednak nie pozwala sobie uwolnić swojego potencjału. Postępuje tak często dlatego, iż obawia się porażki lub nie ma możliwości omówienia ,,szalonego” pomysłu z kompetentnymi osobami. Poza tym często skomplikowane i długie procedury skutecznie zniechęcają do testowania nowych rozwiązań w firmach. Dlatego wiele ciekawych pomysłów zostaje zdławionych w zarodku.
Kreatywność u przedsiębiorców jest umiejętnością lub cechą, która pozwala rozwijać biznes wbrew warunkom panującym na rynku. Dlatego coraz więcej firm zatrudnia pracowników, którzy posiadają zdolność kreatywnego myślenia. Jednak prowadząc własny biznes, warto zapisywać pomysły, bo nigdy nie wiadomo, kiedy pojawia się warunki na ich realizację.